Rancangan Tahunan Matematik Tahun 1 .
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
1
|
1.
NOMBOR BULAT (0 – 9)
|
1.1
Menyatakan kuantiti secara intuitif.
|
i
Menyatakan kuantiti melalui perbandingan banyak
atau sedikit,sama banyak atau tidak sama banyak dan lebih atau kurang secara
:
a)
Kumpulan yang mempunyai banyak dan sedikit objek.
b)
Membandingkan dua kumpulan secara padanan.
c)
Pola yang berlainan dengan menggunakan dua
kumpulan objek.
|
2
|
|
1.2
Menama dan menentukan nilai.
|
i
Menamakan nombor hingga 10.
a)
Membilang objek dalam kumpulan.
b)
Menamakan nombor bagi kumpulan objek sebagai
mewakili kuantiti.
c)
Membandingkan dua kumpulan objek untuk kumpulan
lebih atau kurang satu hingga sembilan.
d)
Menamakan angka.
ii Menentukan nilai nombor hingga 10
a)
Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang disebut
dengan menggunakan objek sebenar, gambar , garis nombor dan abakus 4 : 1 .
b)
Memadankan kumpulan objek dengan nombor.
c)
Membandingkan nilai dua nombor dan menyatakan
hubungannya “lebih daripada” dan “kurang daripada”.
d)
Menyusun kumpulan objek, kad gambar dank ad angka
mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
e)
Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang
nombor yang terletak diantaranya.
|
3
|
|
1.3
Menulis nombor.
|
i
Menulis nombor hingga 10 dalam :
a)
Angka
b)
Perkataan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
4
|
|
1.4
Melengkapkan sebarang rangkaian nombor.
|
i
Membilang nombor dalam lingkungan 10 secara :
a)
Satu-satu
b)
Dua-dua
tertib menaik dan menurun dengan menggunakan
pelbagai objek
dan garis nombor.
ii Melengkapkan sebarang rangkaian
nombor dalam lingkungan 10
secara :
a)
Satu-satu
b)
Dua-dua
tertib menaik dan menurun.
|
5
|
|
2.1 Mengenal pasti pasangan nombor untuk membentuk satu nombor yang berkaitan.
|
i.
Menyatakan pasangan nombor bagi jumlah nombor yang diberi.
ii.
Menyebut jumlah dua nombor.
iii. Senaraikan kombinasi dua nombor bagi jumlah
nombor yang diberi.
|
6
|
|
2.2 Mengenal simbol.
|
i.
Mengguna dan mempelbagaikan perbendaharaan kata yang relevan dalam
konteks tambah.
ii.
Memperkenalkan simbol tambah dan sama dengan.
iii. Menggunakan simbol tambah dan sama dengan
bagi menulis ayat matematik berdasarkan situasi yang diberi.
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
7
|
|
2.3 Tambah
dalam lingkungan 100.
|
i.
Tambah dalam lingkungan fakta asas:
a)
Menyatakan secara spontan fakta asas tambah.
d) Menggunakan
strategi tertentu bagim membina dan menyatakan fakta asas tambah.
e) Menggunakan
abacus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan tambah.
ii. Tambah dalam lingkungan 10:
a) Melaksanakan
pengiraan tambah menggunakan abacus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan tambah.
b) Menggunakan
strategi pengiraan secara mental bagi penambahan.
|
8
|
|
2.4 Membina
dan menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi
cerita
bagi operasi tambah.
|
i.
Mereka cerita masalah tambah dalam lingkungan 10.
ii.
Menyelesaikan masalah tambah melalui situasi atau model situasi.
iii. Menyelesaikan masalah tambah yang melibatkan situasi harian,
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
9
|
|
2.2 Mengenal
Simbol
|
(i) Menggunakan dan mempelbagaikan perbendaharaan
kata yang releven dalam konteks
tambah dan tolak
(ii) memperkenalkan simbol bagi tambah, tolak,
dan sama dengan.
(iii) menggunakan simbol
tambah, tolak, dan sama dengan bagi
menulis ayat matematik, berdasarkan situasi yang diberi.
|
10
|
|
2.3
Tolak dalam lingkungan dalam nombor 1 hingga 9
|
i)
Tolak dalam lingkungan fakta asas
a)
Menyatakan secara spontan fakta asas tolak
b)
Menyatakan fakta asas tolak sejajar dengan fakta
asas tambah
c)
Menggunakan strategi tertentu bagi membina dan menyatakan
fakta asas tolak
d)
Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan
tolak
ii)
Tolak dalam 1 hingga 9
a)
Melaksanakan pengiraan tolak
b)
Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan
tolak
c)
Menggunakan strategi pengiraan secara mental bagi
penolakan
|
11
|
|
2.4
Membina dan menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi cerita bagi operasi
tolak
|
i)
Mereka
cerita masalah tolak dalam lingkungan 1 hingga 9
ii)
Menyelesaikan
masalah tolak melalui simulasi atau model situasi
iii)
Menyelesaikan masalah tolak yang melibatkan
situasi harian
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
12
|
|
1.2 Menamakan dan menentukan nilai
|
i) menamakan nombor 10 hingga 20
a)
membilang objek dalam kumpulan
b)
menamakan nombor bagi kumpulan objek sebagai
mewakili kuantiti
c)
membandingkan dua kumpulan objek untuk menentukan
kumpulan lebih atau kurang 10 hingga 20
ii)
menentukan
nilai nombor 10 hingga 20
a)
menunjukkan kuantiti bagi nombor yang disebut
dengan menggunakan objek sebenar, gambar, garis nombor dan abakus 4:1
b)
memadankan kumpulan objek dengan nombor
c)
membandingkan nilai dua nombor dan menyatakan
hubungannya “lebih daripada” dan “kurang daripada”
d)
menyusun kumpulan objek, kad gambar dan kad angka
mengikut tertib menaik dan tertib menurun
e)
membandingkan dua nombor dan meyebut sebarang
nombor yang terletak di antaranya
|
13
|
|
1.3
Menulis nombor
|
(i) Menulis nombor hingga 20 dalam :
(a)
Angka
(b)
Perkataan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
14
|
|
1.4 Melengkapkan sebarang rangkaian
nombor.
|
(i) Membilang nombor dalam lingkungan 20 secara :
(a)
Satu-satu
(b)
Dua-dua
(c)
Lima-lima
tertib menaik dan menurun dengan
menggunakan
pelbagai objek dan garis nombor.
(ii)
Melengkapkan sebarang rangkaian nombor dalam
lingkungan 20 secara :
(a)
Satu-satu
(b)
Dua-dua
(c)
Lima-lima
tertib menaik dan menurun.
|
15
|
|
2.3 Tambah dan tolak dalam lingkungan 20.
|
(i) Tambah dan tolak dalam lingkungan fakta
asas :
(a)
Menyatakan secara spontan fakta asas tambah.
(b)
Menyatakan secara spontan fakta asas tolak.
(c)
Menyatakan fakta asas tolak sejajar dengan fakta asas tambah.
(d)
Menggunakan strategi tertentu bagi membina
dan menyatakan fakta asas tambah
dan tolak.
(e)
Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan
pengiraan tambah dan tolak.
(ii) Tambah dan tolak dalam lingkungan 20 :
(a)
Melaksanakan pengiraan tambah dan tolak.
(b)
Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan
pengiraan tambah dan tolak.
(c)
Menggunakan strategi pengiraan secara mental
bagi penambahan dan penolakan.
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
16
|
|
2.4 Membina dan menyelesaikan masalah yang
melibatkan situasi cerita bagi operasi
tambah dan tolak.
|
(i) Mereka cerita masalah tambah dan tolak
dalam
lingkungan 20.
(ii) Menyelesaikan masalah tambah dan tolak
melalui
simulasi atau model situasi.
(iii)
Menyelesaikan masalah tambah dan tolak yang
melibatkan situasi harian.
|
17
|
|
2.3
Tolak dalam lingkungan 10-20
|
(i)
Tolak dalam lingkungan fakta asas
(a)
Menyatakan secara spontan fakta asas tolak
(b)
Menyatakan fakta asas tolak sejajar dengan fakta
asas tambah
(c)
Menggunakan strategi tertentu bagi membina dan
menyatakan fakta asas tolak
(d)
Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan
tolak.
(ii)
Tolak dalam lingkungan 10-20
(a)
Melaksanakan pengiraan tolak
(b)
Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan
tolak
(c)
Menggunakan strategi pengiraan secara mental bagi
penolakan.
|
18
|
|
2.4
Membina dan menyelesaikan masalah yang melibatkan situasi cerita bagi operasi
tolak
|
(i)
Mereka cerita masalah tolak dalam lingkungan 10-20
(ii)
Menyelesaikan masalah tolak melalui
simulasi atau modal situasi
(iii)
Menyelesaikan masalah tolak yang melibatkan
situasi harian.
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
19
|
|
1.2
Menamakan dan menentukan nilai
|
(i)
Menamakan nombor 1 hingga 100
(a)
Membilang objek dalam kumpulan
(b)
Menamakan nombor bagi kumpulan objek sebagai mewakili kuantiti
(c)
Membandingkan dua kumpulan objek untuk menentukan kumpulan lebih atau
kurang satu hingga Sembilan
(d)
Menamakan angka
(ii)
Menentukan nilai nombor hingga 100
(a)
Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang disebut dengan
menggunakan objek sebenar, gambar, garis nombor dan abacus 4:1.
(b)
Memadankan kumpulan objek dengan nombor
(c)
Membandingkan nilai dua nombor dan menyatakan
hubungannya “lebih daripada” dan “kurang daripada”.
(d)
Menyusun kumpulan objek, kad gambar dank ad angka
mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
(e)
Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang
nombor yang terletak di antaranya.
|
20
|
|
1.3 Menulis nombor
|
(i) Menulis nombor hingga 100 dalam:
(a) Angka
(b) Perkataan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
21
|
|
1.4 Melengkapkan sebarang
rangkaian nombor.
|
i)
Membilang nombor dalam lingkungan 100 secara :
a) satu-satu
b) dua-dua
c) lima-lima
d) sepuluh-sepuluh
tertib menaik dan menurun dengan
menggunakan pelbagai objek dan garis nombor.
ii) Melengkapkan sebarang rangkaian nombor dalam
lingkungan 100 secara:
a)
satu-satu
b)
dua-dua
c)
lima-lima
d)
sepuluh-sepuluh
tertib menaik
dan menurun.
|
22
|
|
1.5 menentukan nilai tempat
bagi nombor.
|
i) Menyatakan nilai tempat bagi sebarang
nombor hingga 100.
ii) Menyatakan
nilai digit bagi sebarang nombor hingga 100.
iii)
Menyatakan nilai tempat dan nilai digit bagi sebarang nombor dengan
menggunakan abakus 4:1
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
23
|
|
1.6
Menganggar
1.7
Membundarkan nombor bulat
|
i) Memberi
anggaran bilangan objek yang munasabah dengan
a) menyatakan kuantitinya.
b) Menggunakan perkataan ”lebih daripada” dan ” ”kurang
daripada”
i)
Membundarkan nombor bulat kepada puluh terdekat dengan menggunakan garis nombor.
|
24
|
|
1.8 Melengkapkan
pola nombor
|
i)
Mengenalpasti pola bagi siri nombor yang diberi.
ii)
Melengkapkan pelbagai pola nombor yang mudah.
|
25
|
2. TAMBAH
|
2.3 Tambah dalam lingkungan 100
|
(i) Tambah dalam lingkungan fakta asas:
(a) Menyatakan secara spontan fakta asas tambah.
(b) Menyatakan secara spontan fakta asas tambah.
(c) Menyatakan fakta asas tolak sejajar dengan fakta
asas tambah.
(d) Menggunakan strategi tertentu bagi membina dan
menyatakan fakta asas tambah
(e) Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan
pengiraan tambah
.
(ii) Tambah dalam lingkungan
100:
(a) Melaksanakan pengiraan tambah.
(b) Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan
pengiraan tambah.
(c) Menggunakan strategi pengiraan secara mental
bagi tambah
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
26
|
|
2.4 Membina dan menyelesaikan
masalah yang melibatkan
situasi
cerita bagi operasi tambah.
|
(i) Mereka cerita masalah tambah dalam lingkungan 100.
(ii) Menyelesaikan masalah tambah
melalui simulasi atau model situasi.
(iii) Menyelesaikan masalah tambah yang melibatkan situasi harian.
|
27
|
2. TOLAK
|
2.3 Tolak dalam lingkungan 100
|
(i) Tolak dalam lingkungan fakta asas:
(a) Menyatakan secara spontan fakta asas tolak.
(b) Menyatakan secara spontan fakta asas tolak.
(c) Menyatakan fakta asas tolak sejajar dengan fakta
asas tambah.
(d) Menggunakan strategi tertentu bagi membina dan
menyatakan fakta asas Tolak
(e) Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan
pengiraan Tolak.
(ii) Tolak dalam lingkungan
100:
(a) Melaksanakan pengiraan Tolak.
(b) Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan
pengiraan tolak.
(c) Menggunakan strategi pengiraan secara mental
bagi Tolak
|
28
|
|
2.4 Membina dan menyelesaikan
masalah yang melibatkan
situasi
cerita bagi operasi tolak.
|
(i) Mereka cerita masalah tolak dalam lingkungan 100.
(ii) Menyelesaikan masalah tolak melalui simulasi atau model situasi.
(iii) Menyelesaikan masalah tolak yang melibatkan
situasi harian.
|
29
|
3. PECAHAN
|
3.1 Mengenal pasti konsep satu perdua
dan satu perempat.
|
(i) Mengenal pasti satu perdua dan satu
perempat dengan menggunakan perkataan “setengah” , ”separuh” dan “suku”
dengan
menggunakan bahan konkrit, gambar dan
lipatan kertas.
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
30
|
4. WANG HINGGA RM10
|
4.1 Mengenal pasti ringgit dan sen.
|
(i) Mengenal pasti mata wang Malaysia dalam
bentuk syiling dan wang kertas.
(ii)
Mewakilkan nilai wang:
(a)
Sen hingga RM1.
(b)
Ringgit hingga RM10.
|
31
|
4.1 Mengenal pasti ringgit dan sen.
|
(iii) Mewakilkan nilai wang dengan
menggunakanabak us 4:1
(iv) Menukar wang:
(a)
Syiling hingga 1 ringgit.
(b)
Ringgit hingga RM10.
|
|
32
|
4.2 Tambah melibatkan wang.
|
(i) Tambah:
(a)
Sen hingga RM1.
(b)
Ringgit hingga RM10.
(ii) Tambah melibatkan wang dengan menggunakan
abakus 4:1.
|
|
33
|
4.2 Tolak melibatkan wang
|
i.
Tolak
a.
Sen hingga RM 1
b.
Ringgit hingga RM 10
ii.
Tolak melibatkan wang dengan
menggunakan abakus 4 : 1
|
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
34
|
5. MASA DAN WAKTU
|
5.1
Menamakan hari dan bulan serta
menerangkan aktiviti sejajar
dengan hari persekolahan.
|
i. Menyatakan waktu dalam sehari.
ii. Menyatakan dalam urutan peristiwa dalam sehari ( pada hari persekolahan sahaja )
iii.
Menamakan hari dalam seminggu mengikut urutan.
iv.
Menamakan bulan dalam setahun.
|
35
|
5.2
Menyebut dan menulis waktu
|
i. Mengenalpasti dan menyatakan “ setengah
“ dan “ satu perempat “
berdasarkan muka jam.
ii.
Menyebut dan menulis waktu dalam jam dan setengah jam sahaja dengan
menggunakan jam analog.
|
|
36
|
6. PANJANG
|
6.1
Menggunakan unit relatif untuk
mengukur panjang.
|
i.
Membuat pengukuran objek menggunakan unit bukan piawai.
ii.
Membanding dua atau lebih ukuran objek menggunakan unit bukan piawai.
iii.
Mengguna dan mempelbagaikan perbendaharaan kata ukuran panjang dalam konteks ukuran panjang.
|
37
|
7. TIMBANGAN
|
7.1
Menggunakan unit relatif untuk timbangan.
|
(i) Membuat timbangan objek berkaitan jisim
menggunakan unit bukan piawai.
(ii) Membanding dua atau lebih timbangan objek
menggunakan unit bukan piawai.
.
iii) Mengggunakan dan mempelbagaikan perbendaharaan kata timbangan dalam
konteks.
|
MINGGU
|
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
38
|
8. ISIPADU CECAIR
|
8.1
Menggunakan unit relatif untuk isipadu cecair.
|
(i) Melakukan aktiviti yang berkaitan dengan
isipadu cecair menggunakan unit bukan piawai.
(ii) Membandingkan dua atau lebih bekas cecair
menggunakan unit bukan piawai.
(iii)
Menggunakan dan mempelbagaikan perbendaharaan kata isipadu cecair dalam
konteks.
|
39
|
9. RUANG
|
9.1
Mengenal pasti bentuk tiga dimensi (3D).
|
(i) Menamakan bentuk kuboid, kubus, kon,
piramid tapak segiempat sama, silinder dan sfera.
(ii) Memperihalkan permukaan, sisi dan bucu bagi
bentuk 3D.
iii)
Menyusun objek mengikut pola.
iv)
Membina model 3D dan menerangkannya.
|
40
|
9.2
Mengenal pasti bentuk dua dimensi (2D).
|
(i) Menamakan bentuk segiempat sama, segiempat
tepat, segitiga dan bulatan.
(ii) Memperihalkan garis lurus, sisi, bucu dan
lengkung bagi bentuk 2D.
(iii)
Menyusun bentuk 2D mengikut pola.
(iv)
Menghasilkan corak berasaskan bentuk 2D.
|
No comments:
Post a Comment